تا سال 2040، یک دهم از جمعیت جهان به دیابت مبتلا خواهند شد

18 نوامبر 2016- برآوردهای جدید فدراسیون بین المللی دیابت IDF نشان می دهد که برآورد افزایش دیابت در جهان ناصحیح بوده و با شرایط کنونی به احتمال زیاد تا سال 2040 یک دهم از جمعیت جهان به دیابت مبتلا خواهند شد. هم اکنون 415 میلیون نفر از بیماری دیابت رنج می برند و اگر تلفات به همان سرعتی که هم اکنون در حال افزایش است ادامه یابد، این تعداد تا سال 2040 می‌تواند به 642 میلیون نفر برسد.

 بر اساس آمار جدید در هر 6 ثانیه یک نفر به دلیل عواقب دیابت نوع 1 یا 2 جان خود را در جهان از دست می دهد.

 در سال 1995 سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی نموده بود که در سه دهه ی بعدی تعداد  مبتلایان به دیابت در محدوده‌ی سنی 20 تا 79 سال به دو برابر افزایش خواهد یافت. اما نرخ جهانی ابتلا به این بیماری با سرعت و شدت بیشتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، افزایش یافت، تنها 12 سال پس از آن تعداد افراد مبتلا به دیابت تقریباً دو برابر شد. با 5 میلیون مرگ بر اثر دیابت در سال 2015، این بیماری درحال حاضر بیش از مجموع مرگ و میر بر اثر AIDS، سل و مالاریا تلفات می گیرد.

دیابت نوع 1 و 2 به سرعت رو به افزایش هستند، دیابت نوع 2 حدود 3 درصد در هر سال در سطح جهان رو به افزایش است. دیابت نوع 2 درحال حاضر 90 درصد از موارد ابتلا به دیابت را در کشورهایی با درآمد بالا، به خود اختصاص داده است.

با این حال فدراسیون بین المللی دیابت پیش بینی کرده است، دیابت دیگر بیماری کشورهای غنی در جهان نیست و در کشورهای آسیای جنوب شرقی و بخش‌های از آفریقا به رکوردهای جدیدی رسیده است در این نواحی دیابت علت چهار پنجم از مرگ و میرها می باشد.

علت اصلی مرگ و میر در جهان امروز سرطان(همه‌ی انواع) است که به تازگی بر مرگ و میر به دلیل بیماری قلبی، بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای تنفسی مانند COPD، بیماری کبدی و بیماریهای  نورودژنراتیو(اعصاب) پیشی جسته است.

دیابت در حال تبدیل شدن به یکی از پنج علت مرگ و میر بالا تا سال 2030 می‌باشد و به یک مسئله جدی بهداشت و مراقبت جهانی تبدیل شده است. درحال حاضر دیابت 12 درصد از بودجه‌ی صرف شده در زمینه‌ی سلامت و بهداشت را در جهان به خود اختصاص داده است و در برخی از کشورها یک پنجم هزینه‌های بهداشتی به دیابت مرتبط می باشد. آمار جهانی کنونی در مورد تشخیص دیابت نشان می‌دهد یک نفر از هر دو فرد مبتلا به این بیماری، هنوز از بیماری خود مطلع نمی باشد. مدیریت دیابت در آینده مجبور به تغییر است و بر غربالگری اجباری تاکید دارد. علاوه بر استاندارد طلایی تشخیص دیابت که اندازه ‌گیری قندخون ناشتا و رندوم است، ما ممکن است از روشهای غیر تهاجمی، سریع، بدون ناشتا و بدون  استفاده از  خون که می‌تواند توسط پزشکان عمومی به هنگام چک آپ انجام شود، برای پیش بینی خطر این بیماری استفاده کنیم.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/global-prevalence-of-diabetes-set-to-affect-one-tenth-of-humanity-by-2040-94931987.html